365Tools به 365 ابزار خوش آمدید
کارواش

کارواش یک ابزار برقی است که با توجه به قدرتی که دارد برای شست و شوی اتومبیل، ماشین آلات سنگین، نمای ساختمان و فضاهای کارگاهی مانند کشتارگاه ها و... مورد استفاده قرار می گیرد. کارواش به وسیله فشار بالای آب عمل شست و شو را انجام می دهد.

کارواش ها بر اساس نوع موتور به دو دسته تقسیم می شوند:کارواش های دینامی(القایی) و ذغالی.

کارواش های دینامی با القای الکتریسیته به موتور، دستگاه را به کار می اندازند و به همین دلیل دارای صدای کم تر و طول عمر بیش تری نسبت به کارواش های ذغالی می باشند اما قیمت بالاتری دارند.

کارواش های ذغالی دارای سیستم الکتروموتور و سیم پیچ هستند و به وسیله دو ذغال موجود در دستگاه، کارواش شروع به کار می کند. عموما کارواش با موتور ذغالی دارای قدرت بالاتری نسبت به نوع دینامی می باشد.

عامل دیگری که علاوه بر نوع موتور در کارواشها مهم هستند و در دسته بندی آن ها لحاظ می شوند، میزان فشار کاربردی برای خروج آب می باشد. که کارواش ها با توجه به این فشار، به سه دسته تقسیم می شوند:

کارواش کوچک:

کمترین میزان فشار آب یعنی۱۰۰ بار

مناسب برای شستشوی حیاط ،ماشین و دوچرخه

اندازه کوچک و جابه جایی آسان

کارواش متوسط:

دارای حداقل ۱۳۰ بار خروجی فشار آب

مناسب برای شستشوی قایق و نرده ها و نماهای ساختمانی

کارواش بزرگ:

دارای حداقل ۱۶۰ بار خروجی فشار آب

مناسب برای عملیات رنگ برداری و جرم گیری

بیشتر مصارف صنعتی دارند تا خانگی

کارواش دارای قطعات گوناگونی است که اصلی ترین آنها عبارتند از:

قدرت:

قدرت یک کارواش در حقیقت نشان دهنده  میزان حجم و فشار آب و توان موتور است و این ویژگی ها از مهترین مواردی است که توجه به آنها الزامی است.

توان موتور:

آب از طریق موتور پمپاژ می‌شود. توان بیشتر یعنی قدرت پمپاژ بیشتر.اما باید به این نکته توجه نمایید که با افزایش توان، مصرف انرژی هم بالا می‌رود و  این یعنی هزینه‌ برق بالا. دستگاهی انتخاب نمایید که توان موتور آن‌ نه به اندازه ای باشد که در پاک کنندگی ضعیف عمل کند و نه به میزانی باشد که مصرف انرژی بالایی به همراه داشته باشد.

حجم آب خروجی:

حداکثر دبی، میزان جریان آب در یک دقیقه را نشان می دهد از خروجی دستگاه خارج می‌شود.هر چه این مقدار بیشتر باشد آب بیشتر از دستگاه خارج می‌شود و قدرت دستگاه در شست‌وشو بیشتر خواهد بود.

فشار آب خروجی:

حداکثر فشار آب ارتباط مستقیمی با قدرت پاک‌کنندگی دستگاه دارد و هرچه این مقدار بیشتر باشد دستگاه توانایی بیشتری در تمیز کردن سطوح و از بین بردن رسوبات از خود نشان می دهد.

حداکثر گرمای آب:

اگر برای شما شستشو با آب گرم مهم است،باید دقت کنید که کارواشی که قصد خرید آن را دارید،قابلیت کارکردن با آب گرم را دارد یا نه. استفاده از آب گرم زمان شست‌وشو را هم کاهش می‌دهد و مواد شوینده در تماس با آب‌گرم عملکرد بهتری از خود به جای می‌گذارند.

وزن دستگاه:

اکثر کارواش‌های خانگی قابل جابه‌جایی هستند اما نکته مهم این است که دستگاهی انتخاب کنید که در جابه‌جایی آن مشکلی نداشته باشید. یعنی به چرخ‌های آن دقت کنید و ببیند که آیا چرخ ها متناسب با وزن دستگاه طراحی شده اند و تحمل وزن دستگاه را دارند یا نه.

تجهیزات جانبی:

به همراه برخی از این دستگاه ها، لوازم جانبی نیز عرضه می گردد که می‌تواند در کارایی و راحتی استفاده از آن‌ها بسیار موثر باشد. پس در هنگام خرید، این مورد را نیز مدنظر قرار دهید.

نازل:

تنظیم کننده عرض آب خروجی می باشد با استفاده از آن می توان نقطه تمرکز آب خروجی را کم و زیاد نمود و در این صورت میزان فشاری که به یک نقطه وارد می‌شود، قابل تنظیم است. نازل های یک کارواش درجات مختلف دارد که به این مورد نیز باید توجه نمایید. برای تمرکز بر یک نقطه جهت از بین بردن جرم و چربی می توان از نازل صفر درجه استفاده نمود اما برای سطوح آسیب پذیر باید نازلی انتخاب کنید که زاویه بیشتری بدهد و آب با عرض بیشتری از خروجی بیرون بریزید.

طول شلنگ و سیم:

به وسعت محیطی که قصد استفاده کارواش در آن را دارید توجه نمایید. اگر محیطی وسیع و بزرگ است، کارواشی خریداری کنید که طول شلنگ و سیم بلندی داشته باشد.

دسته تفنگی:

با استفاده از دسته تفنگی می توان در حین روشن بودن پمپ کارواش،جریان آب را به خوبی مدیریت نمود. پس در هنگام خرید به تجهیزات جانبی دستگاه توجه نمایید.

لنس:

بخش انتهایی لوله خروجی کارواش است و بر اساس طول و نوع سری‌ای که دارند، تقسیم‌بندی می‌شوند. برخی از لنس‌ها نازل قابل تنظیم دارند و با چرخش قطعه تنظیم‌کننده‌ای که روی لنس،قرار گرفته است، می‌توان درجه نازل را تغییر داد. این ویژگی بسیار کاربردی است. برخی از لنس‌ها تلسکوپی اند و طول آن‌ها قابل تنظیم است و می‌توان به کمک آن‌ها به نقاطی که در ارتفاع هستند، دسترسی پیدا کرد.

نکته ای که در استفاده از کارواش ها مهم می باشد این است که در شرایط آب و هوایی مرطوب نباید استفاده شوند.